A korábban közétett 1. osztályos szójegyzékből készítettem kártyajátékot.
A szójegyzék pdf formátumban letölthető INNEN.
A kártya szintén pdf formátumban letölthető INNEN.
Minden szóból és annak szótagolt alakjából készült kártya. Mivel elég sok benne az egy szótagú szó, a megkülönböztethetőség érdekében a párok egyik fele fekete, a másik kék.
Olyan méretben készítettem el, hogy szétvágás után egy nagy, gyufás skatulyába pont belefér két dobókockával (ezekről is írni akarok később).
Mi így használjuk
A szójegyzékben szereplő szempontok alapján* kupacokba válogatom, majd a kupacok valamelyikével memória játék. /mindkét pakli/
Húzz „valamennyi” kártyát, másold le a füzetbe! (A „valamennyi” megadására is lehet a dobókockákat használni.) /egyik pakli/
Húzz „valamennyi” (1-3 db) kártyát, alkoss mondatot, amiben szerepelnek ezek a szavak! Írd le! /egyik pakli/
Válogasd ki az adott pakliból a neveket, állatokat, tárgyakat, … Írd le!
….
*
2. Az egyjegyű mássalhangzók időtartalmának helyes jelölése
3. Az kétjegyű mássalhangzók időtartalmának helyes jelölése
a) Ly-os szavak
b) J-s szavak
6. Tulajdonnevek
Olyan hosszút írtam és elszállt... megpróbálom újra.
VálaszTörlésA kártyák szuperek! A helyedben tennék rá képet, mert tovább nézegeti a gyerek. Együtt látja a képet és a szót. Még fokozhatod, hogy ő színezze ki a kártyákat. Kiemelném színessel a helyesírási nehézséget a szóban. Előkészítitek vele a látó-halló tollbamondást! Nagyon hangsúlyosan ejtünk a szavakat első osztályban. Rendellenesen hosssssszzzzzan, jól megnyomjuk, hogy hallja. Ez majd letisztul. Ha nem tudja jól érzékelni: kimondom röviden is és hosszan is. Jól hallható különbséggel. Ha a magánhangzó rövid a szóban koppintok az asztalon az ujjpercemmel, ha hosszú húzom az asztallapon a tenyeremet. Látja a mozdulatot, hallja a koppanást, surranást és hallja a kimondott szót. A cél a minél több érzékszerv bevonása a bevésési folyamatba. Pl. gyönyörű = kopp-kopp-húz. Létezik egy könyv: Írd füllel! Ez a könyv a hallható helyesírási nehézségekre ad sok feladatot. Lehet, hogy elsőben még korai, de az egész alsót lefedi... Bocsánat, hogy ilyen hosszút ideírtam, de nem biztos, hogy hétvége előtt fel tudom tenni a blogra, Te pedig aktualizáltad a témát, ami remek. Erika
Csatlakozom Erikához!Ha a kölyök kiszínezi a harkályt, esetleg a hátára rajzol egy ly-t és közben dúdolgatja maga elé, hogy " harkály elipszilion, harkály elipszilon", tuti megmarad az agyában, mert írta, mondta, hallotta, az érzékszervek felelrősítik egymás hatását.
VálaszTörlésVan egy félig kész képes is csak az nagyobb. Azért félig kész, mert még nem találtam mindenhez képet, de addig is gyakorolni akartam.
VálaszTörlésA ly-s nevekhez pedig maga rajzolt gyerekeket.
Nem teljesen idetartozik, de legalább 36 madár nevét helyesen le tudja írni a madaras memória kártya miatt:)
Eddig csak "rendellenes hangsúllyal mondtam tollba", de ez a koppintós, húzóst még ma kipróbáljuk:)
Erika, nagyon jól megírtad a gyakorlatot, egy-két dologgal egészíteném ki.
VálaszTörlésA helyesírás alapvetően vizuális területen rögzül. Tehát minél többször látja jól leírva, annál pontosabban tudja felidézni az adott szót.
Mivel eleinte még nem tud írni, a hallás dominál, de ez fokozatosan háttérbe szorul, ráadásul nagyon megtévesztő is.
Pl. bicikli-bicigli
Azt figyeltem meg, hogy amelyik gyerekbe sulykolták, hogy "figyelj, hogy mondom, hallgasd csak", az nagyon elvesztette másodikban a talajt a lába alól, hiszen másodikban jönnek a "nem úgy írom, ahogy hallom szavak".
Ezért nagyon fontos az önálló olvasás rendszeressé válása.