Oldalak

Címkék

5.-ben (2) 6. osztály (2) ajándék (10) ajánló (39) algoritmus (3) állandó madarak (6) állati (18) angol (10) anyák napja (3) az úgy volt... (73) befőzés (1) bibliai (1) biológia (1) buék (2) comenius logo (2) csere (14) cseréljünk (6) csináld magad (2) díj (1) egészség (1) egyéb piac (1) emlékhely (1) ének-zene (10) évfüzér (33) fabrika (112) farsang (5) feladvány (1) fizika (8) foglalkozások (3) fonalas (12) főnév (1) geometria (4) gyereknap (1) gyereknevelés (2) gyerekszáj (62) gyöngyszövés (1) hajtogatás (1) háztartástan (8) helyesírás (8) helyesírás füzet (1) hittan (9) hivatalos (3) hóember (7) hogy mik vannak (1) horgolt (41) hulladékból (13) humor (2) húsvét (6) idézet (1) igék (2) így tanulunk mi (2) informatika (13) irányok (2) írás (15) irodalom (4) j/ly (2) játék (17) játékpiac (4) jeles napok (51) karácsony (6) katica (1) kémia (2) kirándulás (1) kirigami (6) kísérlet (8) konzervgyár (2) Koppány mesék (1) kotta (11) köd (1) könyvajánló (9) környezetismeret (35) kötelező olvasmány (10) kötés (1) kötőgép (1) kötőkerék (6) közlekedés (3) közmondás (1) kresz (1) krónika (8) lapoc (1) lapozó (32) lapozó lépésről-lépésre (3) lapozó piac (17) lapozós hulladék (2) leírás (41) letöltés (1) letölthető (61) levélhullás (2) logika (2) madarak (1) magyar (7) matek (21) matematika (35) matka (22) méh (1) mese (12) Miért szeretem? (2) mikulás (2) minta (2) mókacagás (3) napirend (1) nemezelés (4) népdal (1) novella (13) nőnap (1) nyelvtan (17) nyúl (1) oktatótáblácska (2) olvasókönyv szülőknek (4) otthonoktatás (2) ősz (3) ötletkaptár (1) pálcikás szövő (1) paleo (2) programozás (2) rajz (9) recept (12) római számok (2) rovás (8) saját minta (15) sapka minta (1) suliváró (4) szív (2) szófajok (5) szorzás (12) szótárlap (2) szövés (1) találós (5) tanulda (18) tavasz (1) technika (33) tél (4) természetismeret (7) tervbevéve (1) tipp (5) tollbamondás (1) töri (2) törtek (3) történelem (1) tréfa (2) tuti (1) udvari játékok (4) ügeskedd (2) ügyeskedd (70) varázsfazék (5) váróban (5) varrás (3) vers (47) versek (4) verstanulás (2) vicc (2) virág (1) vizsga (4)

FONTOS!

Ha hozzászólsz egy régebbi bejegyzéshez, nem feltétlenül veszem észre. Ha valamit biztosra szeretnél, hogy eljusson hozzám, írj e-mailt!

2011. május 2., hétfő

Helyesírás kártya

A korábban közétett 1. osztályos szójegyzékből készítettem kártyajátékot.

A szójegyzék pdf formátumban letölthető INNEN.
A kártya szintén pdf formátumban letölthető INNEN.

Minden szóból és annak szótagolt alakjából készült kártya. Mivel elég sok benne az egy szótagú szó, a megkülönböztethetőség érdekében a párok egyik fele fekete, a másik kék.

Olyan méretben készítettem el, hogy szétvágás után egy nagy, gyufás skatulyába pont belefér két dobókockával (ezekről is írni akarok később).

Mi így használjuk


A szójegyzékben szereplő szempontok alapján* kupacokba válogatom, majd a kupacok valamelyikével memória játék. /mindkét pakli/

Húzz „valamennyi” kártyát, másold le a füzetbe! (A „valamennyi” megadására is lehet a dobókockákat használni.) /egyik pakli/

Húzz „valamennyi” (1-3 db) kártyát, alkoss mondatot, amiben szerepelnek ezek a szavak! Írd le! /egyik pakli/

Válogasd ki az adott pakliból a neveket, állatokat, tárgyakat, … Írd le!

….


*
1. A magánhangzók időtartamának helyes jelölése
2. Az egyjegyű mássalhangzók időtartalmának helyes jelölése
3. Az kétjegyű mássalhangzók időtartalmának helyes jelölése
4. A J hang kétféle jelölése
a) Ly-os szavak
b) J-s szavak
6. Tulajdonnevek

4 megjegyzés:

  1. Olyan hosszút írtam és elszállt... megpróbálom újra.
    A kártyák szuperek! A helyedben tennék rá képet, mert tovább nézegeti a gyerek. Együtt látja a képet és a szót. Még fokozhatod, hogy ő színezze ki a kártyákat. Kiemelném színessel a helyesírási nehézséget a szóban. Előkészítitek vele a látó-halló tollbamondást! Nagyon hangsúlyosan ejtünk a szavakat első osztályban. Rendellenesen hosssssszzzzzan, jól megnyomjuk, hogy hallja. Ez majd letisztul. Ha nem tudja jól érzékelni: kimondom röviden is és hosszan is. Jól hallható különbséggel. Ha a magánhangzó rövid a szóban koppintok az asztalon az ujjpercemmel, ha hosszú húzom az asztallapon a tenyeremet. Látja a mozdulatot, hallja a koppanást, surranást és hallja a kimondott szót. A cél a minél több érzékszerv bevonása a bevésési folyamatba. Pl. gyönyörű = kopp-kopp-húz. Létezik egy könyv: Írd füllel! Ez a könyv a hallható helyesírási nehézségekre ad sok feladatot. Lehet, hogy elsőben még korai, de az egész alsót lefedi... Bocsánat, hogy ilyen hosszút ideírtam, de nem biztos, hogy hétvége előtt fel tudom tenni a blogra, Te pedig aktualizáltad a témát, ami remek. Erika

    VálaszTörlés
  2. Csatlakozom Erikához!Ha a kölyök kiszínezi a harkályt, esetleg a hátára rajzol egy ly-t és közben dúdolgatja maga elé, hogy " harkály elipszilion, harkály elipszilon", tuti megmarad az agyában, mert írta, mondta, hallotta, az érzékszervek felelrősítik egymás hatását.

    VálaszTörlés
  3. Van egy félig kész képes is csak az nagyobb. Azért félig kész, mert még nem találtam mindenhez képet, de addig is gyakorolni akartam.

    A ly-s nevekhez pedig maga rajzolt gyerekeket.

    Nem teljesen idetartozik, de legalább 36 madár nevét helyesen le tudja írni a madaras memória kártya miatt:)

    Eddig csak "rendellenes hangsúllyal mondtam tollba", de ez a koppintós, húzóst még ma kipróbáljuk:)

    VálaszTörlés
  4. Erika, nagyon jól megírtad a gyakorlatot, egy-két dologgal egészíteném ki.
    A helyesírás alapvetően vizuális területen rögzül. Tehát minél többször látja jól leírva, annál pontosabban tudja felidézni az adott szót.
    Mivel eleinte még nem tud írni, a hallás dominál, de ez fokozatosan háttérbe szorul, ráadásul nagyon megtévesztő is.
    Pl. bicikli-bicigli
    Azt figyeltem meg, hogy amelyik gyerekbe sulykolták, hogy "figyelj, hogy mondom, hallgasd csak", az nagyon elvesztette másodikban a talajt a lába alól, hiszen másodikban jönnek a "nem úgy írom, ahogy hallom szavak".
    Ezért nagyon fontos az önálló olvasás rendszeressé válása.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...