Ismét a kedvenc témám: matematika :)
Első év végére a 20 számkör a cél, ehhez készítettem ezt a játékot.
A játék 0-20-ig tartalmazza a számjeleket és a számképeket.
A 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9-es számjelekről megtanultuk, hogy azok a számjegyek.
Mindig annyi számképet és számjelet veszünk elő, amennyinél a tankönyv szerint épp tartunk.
A játék:
1. Sorba rendezés:
A már ismert számok számjelét/számképét rendezzük növekvő vagy csökkenő sorba.
2. Szomszédok:
Húzz egy számjelet! A számképek közül válaszd ki a szomszédjait. Balra tedd a kisebb szomszédját, jobbra tedd a nagyobb szomszédját. (Most már csak annyit mondok, hogy válaszd ki, nevezd meg, és tedd a helyükre a szomszédjait!)
Rakd növekvő sorba a számjeleket/számképeket. (A sorból kiválasztok egy számot, pl.: 6.) Melyek a 6 szomszédjai? Tedd rájuk a nekik megfelelő számképet/számjelet!
3. Kisebb nagyobb
Húzz két számjelet/számképet! (Húzási sorrendben, balról jobbra tesszük le, köztük annyi hellyel, hogy a pálcikából közéférjen a megfelelő relációs jel.) Tedd ki pálcikából közéjük a relációs jelet!
Húzz egy számjelet és egy számképet! (Húzási sorrendben, balról jobbra tesszük le, köztük annyi hellyel, hogy a pálcikából közéférjen a megfelelő relációs jel.) Tedd ki pálcikából közéjük a relációs jelet! (Ebben az esetben fordulhat csak elő, hogy egyenlőket húz.)
4. Paritás. Páros vagy páratlan?
A mi könyvünkben ez a 7-es szám után következik.
Sorba rendezzük a számjeleket és a számképeket egymás alá 2 sorba. A számképen a pöttyöket megfigyelve, párosítva eldöntjük páros vagy páratlan a szám.
Tedd növekvő/csökkenő sorba a páros/páratlan számjelet/számképet. (Ezt mindenféle variációban.)
A páros páratlan számok ritmusának érzékeltetésére: Rakd növekvő sorba a számokat az 1-es számjel legyen, a 2-es számkép, a 3-as számjel,… A maradék kártyából pedig: 1-es számkép legyen, a 2-es számjel, a 3-as számkép,…
5. Számfelismerés nem képi jelből
Rendezd növekvő sorba a számjeleket/számképeket! (Valamely ritmushangszerrel /kedvenc a triangulum/ kopogok.) Mennyit kopogtam? Tedd a számképét/számjelét rá. Páros vagy páratlan? Melyek a szomszédjai. Tedd rájuk a számképét/számjelét. A szomszédok párosak vagy páratlanok?
6. Memória kártya
Hagyományos párosítós memória játék.
Következik majd a bontás, összeadás, kivonás, pótlás, tízes átlépés és ez a kártya
:)!
Hm, meglepett, hogy a pöttyöket úgy helyezted el, mint ahogyan a kezünkön vannak az ujjaink - a 6 a te tábládon nem a kasszikus domino két párhuzamos hármas vonal, hanem 5+1. Ezt célzottan csináltad? Nekem célravezetőbb a klasszikus jelölés, mert abban meg lehet látni a 3x2, 2x3, 3+3, 2+2+2, 4+2 kombinációkat.
VálaszTörléspepita
A 12-es (esetleg 60-as) számrendszer használata esetén lenne alkalmas 6-os használata. Sőt a 12-es (60-as) számrendszer több szempontból is előnyösebb lenne, de a 10 ujjunk miatt a tízes számrendszer terjedt el.
VálaszTörlésÍgy a számrendszerünk „modellezésére” a két kezünk 5-5 ujját „jelképező” jelölés alkalmasabb. Ezért először „csak” 5-ös számkörben tanulnak meg műveleteket végezni a gyerekek. Majd megismerkednek a 6-10-ig is a számokkal (eljutva a számrendszer alapszámáig), de észrevetetve velük, hogy 6=5+1, 7=5+2, 8=5+3, 9=5+4, 10==5+1.
Ennek a bontásnak a rögzülése később nagyban segíti majd a többjegyű számokkal végzett alapműveleteket.
A dominón és a dobókockán (ez csak személyes vélemény) esztétikai szempontból használják a 6-os párhozamos elrendezését. Bár vannak például 60-as számrendszer maradványok a hétköznapjainkban (pl.: az óra 60 perce,…), erre az elrendezésre nem hiszem, hogy igaz lenne.
Javítás: 10=5+5
VálaszTörlésköszi.
VálaszTörléspepita
a nagyfiam nagyon megszeretett egy fajta fejtörőt, gondoltam, ajánlani fogom nektek is:
VálaszTörléshttp://hu.wikipedia.org/wiki/Grafilogika
nem nehéz, gyorsan belejön az ember!
pepita
Köszönöm Pepita, este megnézem :)!
VálaszTörlésNagyon-nagyon jól esik, ha gondolnak az emberre!